Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Miljømærkning Danmark, ønsker 4 ud af 10 danskere i høj grad eller meget høj grad at have en bæredygtig livsstil. Og yderligere 4 ud af 10 ønsker det i nogen grad.
– Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne ønsker at leve bæredygtigt. Bæredygtighed handler kort fortalt om, hvordan vi skaber de bedst mulige betingelser for mennesker og miljø – både nu og for kommende generationer. En bæredygtig livsstil handler derfor i høj grad om at begrænse vores aftryk på naturen og begrænse forbruget af ressourcer, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket og EU-Blomsten har med deres helhedstankegang netop fokus på miljømæssig bæredygtighed. Hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering er nemlig med i vurderingen, når kravene bliver fastsat. Og det er det, der er styrken ved Svanemærket og EU-Blomsten.
– På den måde gør mærkerne det enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Og dermed vælge varer, der støtter op om en bæredygtig livsstil, siger Martin Fabiansen.
For de mange danskere, der ser efter Svanemærket og EU-Blomsten er der godt nyt: Antallet af miljømærkede produkter på det danske marked er stødt stigende.
– For et år siden kunne vi fortælle danskerne, at Svanemærket og EU-Blomsten fandtes på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Nu viser en ny opgørelse, at tallet er steget til mere end 15.000. Det er en stigning på 3.000 på blot et år – og det understreger, at efterspørgslen er der, og at flere og flere producenter oplever, at en grøn forretning også er en god forretning, fortæller Martin Fabiansen.
Væksten skyldes bl.a., at der er kommet nye, spændende produktgrupper til. Eksempelvis svanemærket makeup, parfume, skumklude, jeans og fyrfadslys – men også vinduespolering, biobrændstof, whiteboard markere, burgerpapir og landets første svanemærkede restaurant.
I uge 40-41 kører kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”. Kampagnen bakkes bl.a. op af 11 dagligvarekæder og vil være synlig på en lang række kanaler. Samtidig skal en forbrugerkonkurrence på den interaktive side miljømærkdithjem.dk være med til at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter.
HVAD MENER DANSKERNE OM BÆREDYGTIG LIVSSTIL?
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1019 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. – 27. august 2017. |
MED SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN GØR DU EN FORSKEL
|
SVANEMÆRKET OG EU-BLOMSTEN I TAL
|