Store klassikere, operastjerner og skæve formater forenes i en revitaliseret udgave af Aalborg Operafestival.
Aalborg Operafestival bliver fra i år en koncentreret sommerfestival i stil med de fleste andre festivaler – fra Skagen til Tønder. Midtbyen er arena for det meste, og her kan man i ro og mag gå fra den ene oplevelse til den næste. Forskellen fra rock- og jazzfestivaler er dog markant, for musikken er udelukkende opera og næsten udelukkende akustisk.
“Vi savnede festivalstemningen. Følelsen af at være optaget og koncentreret om opera flere dage i træk og mærke fællesskabet med det øvrige publikum. Og så ville vi også gerne have noget bedre vejr”, udtaler programchef i Musikkens Hus, Jeppe Uggerhøj.
Verdensstjerne fra township
Det er Musikkens Hus, der ejer og driver Aalborg Operafestival, og huset bidrager selv med et par store arrangementer, først og fremmest koncerten med årets hovednavn, den sydafrikanske sopran Pumeza Matshikiza. Hun har en bemærkelsesværdig fortid, idet hun er af Lhosa-folket og opvokset i en afsides township, hvor hun lærte at synge ved at lytte til familiens radio. Nu synger hun i verdens førende operahuse, og Musikkens Hus er med rette stolt over at præsentere hende.
Et andet highlight er Opera at an exhibition på Kunsten. Her er Adrian Hughes vært i en omvisning, der ud over personlige fortællinger om udvalgte værker også byder på dertil hørende opera med den russiske sopran Yana Kleyn og kongelig tenor Niels Jørgen Riis. Eneste hage ved dét arrangement er, ifølge værten himself, at der er så få pladser.
Opera for alle
Der er flere store udendørs koncerter i programmet, og her springer det specielt i øjnene, at Opera i Rebild nu er en del af operafestivalen. Her er Aalborg Symfoniorkester og Den Jyske Operas kor på plads med de to superstjerner Henriette Bonde-Hansen og Bo Boje Skovhus i front. Dagen før, altså lørdag den 12. august, kan man på Musikkens Plads varme op med Opera i det fri med Det Kongelige Teater. Sammesteds, helt nede i vandkanten, placerer festivalen også en tømmerflåde. Den kan man gå ud på, sætte sig i sofaen, trykke på knappen til anlægget og nyde den smukkeste opera, mens man mærker bølgernes vuggen.
“Vi har gjort meget for at byde på flere skæve formater , mere der er gratis og en hel del, som man bare støder ind i, når man går igennem byen”, udtaler festivalleder Gitte Friis Therkildsen. Hun pointerer dog, at det er vigtigt at holde kvaliteten i alt, hvad man gør og også have gode gamle klassikere på programmet. ”Man skal passe på med at tro, at man ved, hvad folk vil have. Hvis det hele bliver “alternativt”, begynder folk at spørge efter den ægte vare, og jeg oplever ofte unge og midaldrende mennesker, der gerne vil se en rigtig operaforestilling, for det har de aldrig set. De har kun hørt highlights”, fortsætter hun.
Respekt for traditioner
Puccinis Madame Butterfly er én af de berømte operaer, som festivalen selv forventer et stort publikum til. Den bliver spillet af Skånska Operan, der kommer på besøg med et 5 mands orkester og 8 sangere og optræder på scenen i Aalborghus Slotsgaard. Festivalens ledelse er spændt på, hvordan forestillingen tager sig ud på byens måske bedste udendørs operascene, men går det godt, er der skabt en tradition. – og traditioner skal der til. Blandt gengangerne er bl.a. operamiddagen og gadeoperaen Ude i kulden, der i år kan opleves i tredje og sidste version.
Aalborg Operafestival finder sted i dagene 10. – 13. august og byder på 22 unikke forestillinger og koncerter, hvoraf flere gentages.