Fotograf Johny Kristensen

 

Fotograf Johny KristensenAalborg vokser sig stor og mægtig i disse år. Og på en af byens mest attraktive adresser har et visionært par pustet liv i en depressiv kæmpe. Det har APPETIZE undersøgt nærmere

tekst Daði Halldórsson | foto Johny Kristensen

 

Tirsdag eftermiddag. Vejret er behageligt, selvom kalenderen vidner om en efterårsdag. APPETIZE’s udsendte skribent sætter kursen mod byens – måske – nye bygningsmæssige flagskib. Med Limfjorden i ryggen går skribenten væk fra den nye havnefront med de glade, unge mennesker, spadserer forbi det syngende springvand på Toldbod Plads og over gaden ved det skarpe sving, hvor Ved Stranden ender efter at have hilst på de bare damer og de mange restauranter. Om ganske få meter ankommer skribenten til sit endemål.

 

Østerågade 27

’Jamen, var det ikke ..?’ spørger den opmærksomme læser. Og jo, netop. Det var nemlig dér, vi alle sammen gik op ad de stejler trapper for at se en biograffilm før i tiden. Det var dengang biograferne var mange og små og lå spredt rundt omkring i byen. Det var i de gamle dage – før busser, teenagere og biografer blev samlet på den forhenværende amerikanske præsidents plads – J. F. Kennedy.

Og apropos gamle dage. Dem har huset på Østerågade 27 i så rigelige mængder. Så rigelige mængder endda, at APPETIZE har valgt at hidkalde en af byens mest vidende personer på området, arkivar Bente Jensen fra Aalborg Stadsarkiv, for at hitte rede i, hvad Aalborg og byens borgere tidligere har fået ud af dette mægtige hus.

Det viser sig da også, at huset gennem tiderne har været bosted for alverdens byspidser, fra velhavende købmænd til prominente borgmestre.

Men selvom det mægtige hus har en glorværdig fortid, har det i moderne tider måttet lægge navn til et årti med depression. For da Bio 5 lukkede i foråret 2004, stod huset tomt indtil et par visionære aalborggenser valgte at puste liv i lokalerne.

’Mon Aalborg anno 2015 er moden til det liv, de puster?’, tænker magasinets udsendte skribent, mens han drejer til højre gennem indgangspartiet i det mægtige hus.

Det visionære par, som ligeledes danner par i privatlivet, hedder Mie Hedeman Mortensen og Henrik Hvid Hansen. Og den 4. September 2015 slog de dørene op til byens – måske – nye flagskib i serien af nye, rå og unikke bygninger, der har været med til at løfte Aalborg op af dens provinsielle åsyn, der blandt andet kunne tillade en bygning på en af byens mest attraktive placeringer – såsom Østerågade 27 – at stå tom i et helt årti.

Det er nu en saga blot, for Aalborg får i disse år et tiltrængt face lift. Et face lift, der er tro mod byens sjæl og historik – forankret i industrien. En historik, der stadig udspiller sig i byen. Det ses nok bedst, hvis man ved den nye havnefront står med ryggen til 9000 Aalborg og ser sig til højre ud ad Limfjorden. For derude langs Limfjordens bredder står den ene betonsilo efter den anden. Dette har Nordkraft, det syngende springvand på Toldbod Plads – og nu – Østerågade 27 været tro mod i deres arkitektoniske univers. Et betonunivers, der af mange betegnes som en New York’er stil, hvilket huer Henrik.

– Ja, vi har altid haft en drøm om at lave en New York’er stil, hvilket gav god meget mening her, erkender han.

 

Fra Aarhus til Skagen

APPETIZE har – udover førnævnte Bente Jensen – lavet en aftale med den ene af ejerne af Kalejdoskop – Henrik, som for ganske nylig blev medejer af virksomheden. Han glæder sig stadig over succesen fra åbningsdagen.

– Det gik fantastisk, fastslår han, mens han sætter sig ned i en af bygningens sofaer, der selvfølgelig har et prisskilt på.

– Der var rigtig mange, der kom forbi for at ønske os tillykke og udtrykke deres begejstring for huset, fortæller han.

På åbningsdagen den 4. september var der, ifølge Henrik, omtrent 5.000 gæster, der kom forbi forretningen.

Henrik er tredjegenerationen af den aalborgensiske møbelproducent Bent Hansen, der har sine rødder helt tilbage til 1947. Da valgte hans bedstefar, sadelmager Svend Hansen, at etablerede sig som selvstændig på Vesterbro i Aalborg, hvor han for det meste ompolstrede og restaurerede gamle møbler. Da Henriks far overtog forretningen af bedstefaderen, udvidede han porteføljen til også at fremstille interiør til blandt andet restauranter, hoteller og skibe.

Henrik har været tilknyttet familieforetagendet siden 1983. I sommeren 2015 valgte han og Mie at slå sig sammen, hvilket giver møbelproducenten Bent Hansen et ekstra udstillingsvindue.

Eller to. For udstillingsvinduer har han fået nok af. Kalejdoskop strækker sig over i alt 1700 m2 på forskellige plateauer og kroge. Her er der blandt andet en gammel lejlighed, som parret har indrettet med forskellige salgsmøbler og interiør, og en kids-afdeling med interiør til børneværelset.

’Vovet interiør,’ tænker magasinets udsendte, mens han suger indtryk og oplevelser til sig før mødet med Henrik Hvid Hansen og Bente Jensen.

Allerede ved indgangspartiet mødtes han af et citat, skrevet på væggen, der gav en fornemmelse af vovemod; ”Her drejer vi fra. Det gør vi bare. Ja vi gør.” Citatet står med store bogstaver, hvor der også står et oliventræ på den ene side og et hav af døre på den anden.

Her fornemmer man straks, hvordan parret har besluttet sig for at pirre sanserne hos aalborgenserne, som ifølge Henrik er klar til et hus som Østerågade 27 og en forretning som Kalejdoskop.

– Vi aalborggensere elsker for eksempel at komme til Nørrebro med alle dens forskelligheder og storbypræg. Så hvorfor skulle vi ikke have lyst til at have noget lignende her i vores egen by. Vi skal ikke fornedre os selv hele tiden her i Aalborg. Jeg tror, at vores sanser skal vandes i ligeså høj grad her. Vi skal måske bare få det serveret noget mere. Det har vi så valgt at gøre ved at åbne her, siger han og ser sig om i de vide rum og på de rå vægge.

Lige bagved os vidner væggen om en fortid, hvor tidligere tiders aalborgensere har valgt at udnytte huset på en anden måde.

– Vi gik i gang med at renovere huset lige præcis her, fortæller Henrik og peger op på væggen.

– Da jeg havde brugt fire timer på et lille hjørne, tænkte jeg, at 1700 m2 nok var en stor mundfuld. Men så blev vi enige om, at vi selvfølgelig skulle bevare det gamle og rå look med New York’er stilen.

Midt i væggen viser murstenene, hvordan der før har været en mægtig stor og buet indgang til nabobygningen. Når byens borgere besøger det gamle hus på Østerågade 27, er der således ikke kun møbler og interiør, de kan se sig omkring efter. Væggene og lofterne er også ligeså spændende at opleve.

Skal man tro Henrik, er det dog ikke kun aalborgensere, der skal benytte sig af og opleve huset.

– Vi håber og tror på, at vi kan trække folk til fra både Aarhus og Skagen. Og hvis vi er gode til at trække møbelproducenter til fra udlandet, trækker vi også medier til derfra. Og det er med til at markedsføre både byen og Kalejdoskop, tilføjer han.

 

Oplevelser til sanserne

– Der er virkelig mange oplevelser herinde, pointerer Bente Jensen fra Aalborg Stadsarkiv, der har slæbt en bunke gamle fotografier med sig, når Henrik har fortalt om den særprægede væg.

– Og de forbinder faktisk nutiden med fortiden, tilføjer hun.

Østerågade 27 har således været skueplads for mange forskellige oplevelser, ikke mindst da det i midten af 1800-tallet blev overtaget af Aalborg Håndværkerforening.

– Da Håndværkerforeningen kom til i 1866 blev der afholdt mange fester og arrangementer i bygningen. Den samlede folk. Forskellige foreninger lejede sig også ind til at afholde forskellige arrangementer. Endnu tidligere havde borgerskabet indbudt hinanden til fester med mere herinde. Og senere op i tiden blev der f.eks. holdt populære juletræsfester i december, hvor folk dansede omkring juletræet og sang julesange, fortæller hun.

Bente viser os fotografier fra de gamle dage, både før og efter motorkøretøjer begyndte at pryde gaden foran. Men Bente har ikke kun slæbt en bunke gamle og interessante fotografier med sig. Hun har også taget kopi af en liste over husets forskellige beboere – helt tilbage til omkring 1600. De første årtier huser det forskellige købmænd, hvorefter tre borgmestre i træk bor på matriklen. Derefter huser det diverse købmænd og handelsfolk.

– Den her del af Aalborg var et slags købmandsstrøg, hvor købmændene boede i de samme bygninger, hvor de også havde deres butikker. Så der har været meget liv heromkring. Dengang lå Østerå også åben, så der lå en del både udenfor, fortæller hun.

Bente påpeger desuden, at det ikke alene er oplevelsesøkonomien, der forbinder husets fortid og nutid.

– Det faktum, at håndværkerforeningen var her i så mange år, hænger godt sammen med, at der nu er åbnet en møbelforretning, hvor netop håndværket er i højsædet.

Og det er ikke for meget sagt. Håndværket er så meget i højsædet, at enhver genstand i butikken har sin egen bestemte placering. Og den placering er ikke valgt for at give plads til så mange møbler som muligt. Ifølge Henrik er alle placeringer nøje udvalgt af hans bedre halvdel og medejer – Mie Hedeman Mortensen.

– Hun er simpelthen så gudsbenådet til indretning, at selv en olivenolie, der ikke havde den rette farve, måtte sorteres fra, når hun indrettede vores delikatesseafdeling, fortæller han og smiler.

Delikatesseafdelingen, som ligger i forbindelse med husets Café Orangeriet, er for byens feinschmeckere. Her fås et udvalg af blandt andet chokolader, olier og pesto i den bedste italienske stil. Caféen læner sig også op ad samme stil med hovedsageligt økologiske råvarer fra leverandører som Ebeltoft gårdbryggeri og Thy lam.

– Vi vil gerne tilbyde en speciel menu, som du ikke kan få andre steder i Aalborg. Vores kaffe er også specielt indkøbt og økologisk, fremhæver han.

Ja, visionerne er høje og Østerågade 27 har bestemt et specielt præg. Og efter en tiårig depression ser den endelig lysere tider til gavn og glæde for aalborgensere og – med Henriks vilje – aarhusianere og skagboer.

’Lad os håbe, Aalborg og aalborgensere er modne til Østerågade 27’, tænker magasinets udsendte skribent, mens han træder ud på gaden foran huset med det nye liv. Eftermiddagen nærmer sig aften og mon ikke de bare damer og restauranterne på Ved Stranden snart skal trække i arbejdstøjet.