Thera Hoeymans kan skrive sangerinde, komponist, studievært, maler og forfatter på visitkortet. Men rollen som hustru og mor er vigtigere end at være kendt, og hun har bevidst valgt et fleksibelt job, der giver mere tid til familien. Her fortæller hun om at være en anonym pige i Aalborg, der med et trylleslag blev forsanger i Cut’N’Move og væltede landet, til i dag, hvor hun er en lykkelig mor og anerkendt kunstner med foden under eget bord.
Tekst: Britt Nørbak
Ugen før interviewet med APPETIZE var Thera Hoeymans både på optagelse med DR til det ugentlige program ”Sådan ligger landet” og i Assens, Viborg og Greve for at optræde live med sit band, men i dag nyder hun den stille efterårsdag og virker meget afslappet og imødekommende.
Thera Hoeymans blev født i Holland i 1969, og som 6-årig kom hun til Danmark, nærmere betegnet Sønderjylland. Hendes familie boede mange forskellige steder, og da Thera i 1985 skulle starte i gymnasiet, faldt valget på Aalborg Katedralskole, der var det eneste gymnasium, der dengang havde en kunstlinje. Thera havde nemlig været vild med at male, siden hun som 7-årig havde fået sin første malerkasse og sit første staffeli.
– Jeg har altid haft en kreativ åre, men jeg kommer ikke fra en særlig kreativ familie. Min bedstemor var en dygtig tegner, og det er måske hende, jeg har fået de evner fra. Min mor har til gengæld spillet guitar og sunget, så der kommer min musikalitet nok fra, grubler Thera, der altid har haft lyst til at udtrykke sig inden for flere områder.
– Siden jeg var helt lille, har det altid været vigtigt for mig at udtrykke mig, og når sådan en følelse bakkes op hjemmefra, virker det helt naturligt, at man breder sig over flere ting. Det er den samme energi, der forløses, hvad enten jeg skriver, maler eller synger.
Opdaget af John Aagaard
Thera Hoeymans havde en dejlig tid på Aalborg Katedralskole, og hun faldt godt til i Aalborg.
– Jeg har altid syntes, at Aalborg er en dejlig og arkitektonisk spændende by. Mine venner og jeg kom meget på Duus Vinkjælder og Café Klostertorvet, og jeg kan huske, at Café Klostertorvet havde et piano, hvor vi var en flok, der havde held til at spille os til gratis øl, smiler hun. Det var dog ikke de musikalske udfoldelser i Aalborgs cafémiljø, der gjorde Thera Hoeymans til frontfigur i det populære århusianske dance-band Cut’N’Move. Det var et tilfældigt møde på gaden.
– I december 1990 var jeg lige blevet uddannet i herreekvipering i en tøjforretning i Aalborg, og da jeg var på vej hjem fra arbejde og drejede om hjørnet til Danmarksgade, væltede jeg en mand med min cykel, og da han så mig, udbrød han: ”Kan du synge?” Han præsenterede sig som John Aagaard fra TopGruppen, og han manglede en sangerinde til et band, der hed Cut’N’Move. Han bad mig følge med til sit kontor, og det gjorde jeg, selv om jeg var nervøs for, hvad han var for en type. Jeg ringede derfor til min mor og sagde, at hvis hun ikke havde hørt fra mig inden en time, skulle hun slå alarm, husker Thera Hoeymans grinende. Hun fandt dog hurtigt ud af, at TopGruppen rent faktisk eksisterede, og at der vitterligt var et band, der manglede en sangerinde. (TopGruppen bor stadig i Aalborg, men hedder i dag T.G. Management og har foruden Cut’N’Move været manager for bl.a. Aqua, Cartoons og Me and My, red.).
Thera Hoeymans havde allerede haft lyst til at synge i gymnasiet, men hun led af sceneskræk og havde ikke ført drømmen ud i livet. Men efter mødet med John Aagaard gik det stærkt.
– Bandet kendte mig ikke, men de virkede rigtig søde og sjove, og derfor tog jeg springet for at overvinde min sceneskræk. Jeg var ikke klar over, hvor stort et skridt det var, og at de allerede havde en pladekontrakt. Det var derfor en stor overraskelse, da jeg tre uger senere skulle på scenen i Århus, og vores plade to måneder senere lå nummer 1. Jeg vidste ikke, hvad jeg var gået ind til. Jeg var vant til at være en anonym gymnasiepige, og det store opbud af journalister gjorde mig nervøs. De kunne simpelthen ikke slå et ord af mig, når jeg skulle interviewes, smiler Thera, der var frontfigur i Cut’N’Move de næste tre år. Hun oplevede at lægge landet ned med debutsinglen ”Get Serious”, men set i bakspejlet gik det hele lidt for stærkt.
– Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at Cut’N’Move ville blive så stor en succes. Det var jo ikke min motivation for at være med i bandet. Så jeg havde det meget mærkeligt, da jeg pludselig skulle skrive kontrakt. Jeg var meget ung og naiv, og jeg fandt hurtigt ud af, at popbranchen er benhård. Der var slet ingen tvivl om, at det liv var for heftigt for mig. Du skal hvile godt i dig selv, for der er ingen, der tager vare på dig. Det skal du selv gøre. Derfor valgte jeg også at komme ud, da kontrakten udløb, og den sidste koncert, jeg gav med Cut’N’Move, var en nytårskoncert i 1993.
Musicals og “Eleva2eren”
I starten af det hektiske liv med Cut’N’Move pendlede Thera til og fra Aalborg, men situationen var ikke holdbar i længden, og derfor flyttede hun til Århus i sommeren 1991. På Café Casablanca i “Smilets by” mødte hun sin tilkommende, filmfotografen Jørgen Vang Jensen.
– Første gang jeg så Jørgen, virkede han ret provokerende på mig. Jeg var tiltrukket, men følte mig også afvist. Han ignorerede mig bare. Men han havde byens bedste bagdel – og det var svært at ignorere! Så fortalte en af mine veninder, at han vist ikke talte dansk, for han sagde aldrig noget. Men det viste sig, at han bare var vestjyde fra Thyborøn, fortæller hun og slår en latter op.
– Det endte med, at jeg fandt ud af, at Jørgen var meget dejlig og en smule genert. Vi har kendt hinanden i snart 15 år, men dannede først par for 12 år siden, så han har været med næsten hele vejen.
Efter Cut’N’Move debuterede Thera Hoey- mans som musicalstjerne i 1994 i den anmelderroste forestilling ”Ain’t Misbehavin” på Folketeatret i København, men hun havde også søgt ind på universitetet, fordi hun gerne ville uddanne sig inden for interesserne dansk, litteraturhistorie, religionsvidenskab eller kunsthistorie. Hun blev optaget på universitetet, men igen gjorde tilfældighederne, at hendes liv bevægede sig i en anden retning.
– Jeg blev ringet op en fredag aften af Erik Stephensen fra TV 2, der gerne ville have mig til casting, men jeg var i dårligt humør, fordi jeg havde skændtes med Jørgen, der var gået til en fest uden mig, og jeg kunne ikke overskue at bruge 1.000 kr. på at komme til København. Erik Stephensen bad mig tænke over det i weekenden, men jeg var ikke inter- esseret, fordi mit parforhold var vigtigere. Men da Jørgen kom hjem, og vi blev gode venner igen, nævnte jeg opringningen, og han udbrød: ”Erik Stephensen siger man ikke nej til”, så jeg tog til casting i København og blev vært på “Eleva2eren” med Erik Stephensens bror, Ole Stephensen. De 1½ år, jeg var vært på “Eleva2eren”, var de mest lærerige og spændende. Det var fantastisk at bruge hovedet igen, og jeg var meget fascineret af at være en del af så stort et maskineri.
Jeg blev behandlet på lige fod med Ole Stephensen, selv om jeg ingen journalistisk baggrund havde, og der var da også nogle journalister, der hev sig i håret, fordi min interviewteknik ikke var den bedste. Men jeg knoklede for at bevise, at jeg kunne magte opgaven, forklarer Thera Hoeymans. Efter små 50 udsendelser valgte hun at stoppe som vært, da både hendes chefer og makkeren Ole Stephensen forlod programmet for at danne Skandinavisk Film Kompagni.
Moderrollen forandrede alt
I december 1995 vidste Thera Hoeymans ikke helt, hvad hun så ville, men hun overvejede at søge ind på universitetet igen. Men så opdagede hun, at hun ventede sig.
– Alting faldt på plads for mig. Jeg fik en ro, som jeg ikke havde før. Før jeg blev gravid, fokuserede jeg meget på, hvad der så skulle ske, men efter jeg er blevet mor, ved jeg, at jeg nok skal nå det hele. Jørgen og jeg valgte at sætte børn i verden, fordi vi selv ville passe dem, og derfor valgte vi at drosle ned rent arbejdsmæssigt og bare nyde det i fulde drag, siger Thera Hoeymans, der i dag er mor til tre.
Hun og Jørgen har en forfriskende indstilling til, hvad der betyder noget her i livet, og det er ikke udenlandsrejser og PlayStation!
– Det har været et stort privilegium, at kun én af os har behøvet at arbejde. Jeg har gået hjemme, og vores mindste kom fx først i institution, da hun var tre år. Vores børn er altid blevet hentet tidligt, og de har ofte to-tre venner med hjem, og det er jeg glad for. Men vores valg har selvfølgelig konsekvenser. Det er ensbetydende med, at vi ikke kan bo i en stor villa midt i Århus, men for os er luksus ret ligegyldigt. Det er vigtigere for vores børn at have mor og far hjemme, end det er at rejse på ferie to gange om året. Selvfølgelig plager vores børn også for at få en Gameboy eller en PlayStation, men vi lærer dem at prioritere anderledes. Vi mener ikke, at der er en rigtig eller forkert måde at gøre tingene på, men for os fungerer det at vælge luksustingene fra, konstaterer Thera. Det lidt utraditionelle valg i denne moderne og statusprægede verden har naturligvis afstedkommet nogle rystende hoveder, men det har familien intet imod.
– Mange synes, det er vanvittigt, at både Jørgen og jeg arbejder freelance, men det giver os en kæmpe frihed. Vores økonomi er ustabil, men der dukker jo altid noget arbejde op, og det, at vi begge er freelancere, giver os en større fleksibilitet i hverdagen, som vi ikke ville bytte væk.
Livet som freelancer betyder ikke, at man ligger på den lade side, men at arbejdet kommer i bølger, og Thera Hoeymans har faktisk haft meget travlt det sidste år. I slutningen af 2004 udgav hun efter syv års arbejde sit første soloalbum. Albummet ”Vertical” satte hende igen på det musikalske landkort, om end i en helt anden genre, nemlig jazz. Albummet fik enormt flotte anmeldelser, og mange anmeldere udråbte hende til Danmarks svar på Norah Jones.
– Det har været en fantastisk proces at lave albummet. Jeg har arbejdet sammen med de bedste musikere, og de har ikke presset mig, men bare givet mig den tid, jeg havde brug for. Det er en skøn måde at arbejde på i forhold til en popproduktion. Jeg er modnet og har fundet mig selv, og jeg kan stå 120 % inde for albummet. Jeg var meget nervøs, da skabelsesprocessen var slut, for pludselig skal man give slip, og musikken skal klare sig selv. Denne plade er jo min fjerde baby, og den har fået en overvældende modtagelse, og det er jeg meget rørt over og glad for.
Netop da albummet var kommet på gaden, blev Thera Hoeymans kontaktet af DR, der tilbød hende at blive studievært på programmet ”Sådan ligger landet”, og i februar i år vendte hun tilbage til tv-skærmen efter syv års pause.
– Jeg har en dejlig aftale med DR, hvor jeg arbejder hjemmefra og kun er ude at optage en dag om ugen. Hovedgæsten er mit ansvar, men jeg kan lave researchen hjemmefra. Arbejdet kan fint kombineres med, at jeg også er ude at spille. Det er en stor oplevelse at møde mit publikum, og jeg håber, de får en god oplevelse, når jeg formidler mine sange.
Tid til det hele
I de år Thera Hoeymans var væk fra tv-skærmen, havde hun tid til at dyrke sine mange kreative interesser. Samtidig med at hun fik tre børn, fandt hun også tid til at udgive digtsamlingen ”Sirener og Blå Lyn”, hun spillede mere teater, og hun fik også udstillet sine malerier. Derfor virker det helt naturligt, at hun nu koncentrerer sig om noget andet.
– Lige nu handler det om musik og tv, men jeg bruger også tid på mine børn og de daglige sysler. Jeg har ikke malet i lang tid, og det vil jeg gerne snart i gang med, men det kan også være, at jeg i stedet begynder at skrive sange. Jeg kan godt lide at leve mine interesser ud, og jeg vil ikke give slip på noget af det. Jeg har lært, at der er tid til det hele, hvis man selv er herre over situationen. Det vigtigste er, at vi har nogle dejlige børn og bor i en skøn natur. At vi så oven i købet har en kæmpe frihed i det daglige, gør bare det hele endnu bedre…