Det gør ikke noget, at man er vokset op som en nørd på cola og chips, når bare man har ligget i et svaneæg. Få historien om Palle og IT Security – den grimme ælling i nordjysk IT-historie. Virksomheden er vokset fra 1 til 23 ansatte – i en tid med finanskrise

Tekst Sussie Munk | Foto: Søren Skjødt

 

På rekordtid er IT Security i Aalborg blevet en mellemstor virksomhed med 23 ansatte og et spritnyt vækstområde inden for web-løsninger. Hvad sker der…? Virksomheden opfører sig, som om vi stadig befandt os midt i 80’ernes lyksagelige IT-optur, og som om finanskrisen ikke fandtes. Bølgen af energi, der rammer én på trappen er forfriskende. Men HVAD er hemmeligheden?

– I 2010 omsatte IT Securitys hovedområder for 4,5 millioner kroner. I 2011 rammer vi 14 millioner. En del af forklaringen på vores succes er, at firmaets grundlægger, Palle Ladefoged, havde bygget så stort et potentiale op af gode kunderelationer, som vi har arbejdet målrettet videre på. En anden vigtig del af forklaringen er, at vi har et koncept, hvor kunderne typisk betaler os en fast månedspris for at drive deres IT. Det betyder, at de ved nøjagtigt, hvad deres IT koster, og de får ikke løbende store uforudsete udgifter siger adm. direktør Michael Bak.

NYE FORRETNINGSOMRÅDER
– Samtidig er det lykkedes os at kommunikere det budskab ud, at kunderne kan spare omkostninger ved at outsource IT-drift til os, fordi vi kan udnytte stordriftsfordele og dermed være mere effektive, end de kan med egen IT-afdeling. Det budskab har mange hørt efter pga. finanskrisen, siger Michael Bak og tilføjer:
– Vi har derudover udvidet med nye forretningsområder, så vi i dag kan håndtere alle områder inden for IT – fra drift af servere, antivirus, backup over infrastruktur som internet, IP-telefoni og mobiltelefoni, til web-løsninger. Det betyder, at kunden har én samarbejdspartner og dermed ét kontaktpunkt for alle IT-relaterede problemstillinger. Det sidste afgørende punkt er, at vi nu har nået en størrelse, hvor mellemstore virksomheder i dag vælger os, hvor de tidligere ville have valgt en større og dyrere leverandør. Vi har en lang liste over tilfredse kunder, der spænder fra Maersk til AaB-shoppen, Spar Bank, Asetek, EF Sikring, Lund & Staun og mange andre. Vi har både store virksomheder med udenlandske afdelinger og små iværksættere med få ansatte på kundelisten.

Problemknuseren
– Mange kunder bliver lettede, når de opdager, at vi virkelig mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være deres eneste kontakt omkring IT. For virksomheder, der har travlt med alt muligt andet, kan det nemlig være meget trættende og tidskrævende at blive sendt fra én leverandør til en anden, når der er et eller andet IT-mæssigt problem. Vi er eksperter på alle de områder, vi arbejde i. Og det er ikke løgn, når vi siger, at der ikke findes et IT-problem, vi ikke har kunnet løse. Vi har ry for at være dem, man tilkalder, når andre har opgivet, siger Erik Thimm. IT Security kan, forklarer han, meget ofte give kunderne en mere stabil drift.

– Det skyldes tre ting: Vores setup, der er gennemprøvet og optimeret igennem 20 år. Vores effektive support, som er sat så meget i system, at kunderne altid føler sig i gode hænder hos eksperter på netop deres område. Og så forebyggelse, altså at vi har adgang til kundernes systemer og reagerer i tide, hvis kunderne f.eks. er tæt på at løbe tør for RAM eller harddisk plads.

Nå, så kan han nok godt klare sig alligevel
Men i virkeligheden handler eventyret om IT Security om noget helt andet end ambitiøse forretningsstrategier – nemlig om IT-nørden Palle, som startede det hele. For at forstå det hele, skal vi skrue tiden tilbage til midt-firserne. Scenen er et parcelhus i Hadsund, hvor Palles mor igen har fået meddelelser fra skolen om sønnens fravær og irriterende bedrevidende attitude over for lærerne. Han kan ikke huske, hvad hun sagde. Men han kan stadigvæk huske hendes ansigtsudtryk – hun var skolelærer, og dybt bekymret over den søn, som pjækkede fra skole og nørdede med computere i stedet for.

– Jeg tror, at hun havde indset, at det ikke hjalp at råbe. Så hun lagde ansigtet i nogle bestemte folder og brugte den der argumenterede indgangsviklen i stedet for. Jeg tror mine forældre var dybt bekymrede for mig. Jeg tror først, at de holdt op med at bekymre sig, dengang jeg købte mit første hus som 22-årig til 950.000 kroner og ikke behøvede nogen kautionist for kreditvurderingen. Der tror jeg, at de tænkte: ”Nå, så kan han nok godt klare sig alligevel”, fortæller Palle Ladefoged, som er indehaver af IT Security.

Atari-folk og Amiga-folk
Palle er vokset op i en kernefamilie i Hadsund, sammen med sine forældre, lillesøsteren Rikke og en hund. Hans karriere som nørd begyndte, da han fik en Amstrad computer af sin morfar, da han var 7 år, indkøbt hos boghandler, Lorentz Nielsen i Hadsund.

– Jeg lavede alle mulige ting på den. Jeg programmerede et videokartotekssystem og fik den til at spille musik, hvad den ellers ikke var bygget til, husker Palle. Efter Amstrad’en kom der andre computere i hans liv. En af de bedste var den Atari, han erhvervede som 16-årig. Den blev et vendepunkt, fordi den kunne kobles til keyboardet og redigere musik – en anden af Palles store interesser.

– Jeg kan huske, at man delte folk op i dem med Amiga, som bare legede, og så dem med Atari, som var seriøse, siger Palle. Dette meget overskuelige verdensbillede fandt han sin plads i. Som en af de seriøse, selvfølgelig.

– På et tidspunkt fik jeg min første PC og til alt held, så var der intet på den, der virkede. Sådan var det med PC’ere dengang. Der fandtes ikke én, der virkede. Enten var der problemer med grafikken, så virkede lyden ikke, så ville tastaturet ikke skrive B. Jeg er en meget stædig og vedholdende person, så jeg satte mig for at få dem til at virke, både for mig selv og for alle mine kammerater. Det hele var jo baseret på DOS dengang, så det satte jeg mig ind i, og jeg blev ham ALLE kom til, for at få tingene til at virke. Der blev rift om at være i nærheden af mig, for jeg var en af de få, der kunne få PC‘er til at virke sammen i nedværk, med lyd og billede og det hele, så man f.eks. kunne spille Doom sammen, husker Palle. Han indrømmer, at det var en meget nørdet verden – med rigtigt mange gutter, cola, chips og computere – og ikke ret mange piger, ambitioner eller lektier.

Utilpassede børn
Palle Ladefoged er indehaver af det mest beskedne CV, Business Class’ journalist nogensinde har set hos en virksomhedsejer. Det fylder kun fire linjer, og det bliver ikke bedre, når man spørger ind til ”uddannelserne”, for Palle kan nærmest ikke huske, hvad skolerne egentlig hed, eller hvor de var henne.

– Jeg gik kortvarigt på noget der hed EDB-uddannelsen…Nej, EDB-informatik hed det vist, eller noget i den retning. Men jeg var mest derhjemme. Så jeg har halvdelen af 8. klasse, og så kom jeg på Rebild Efterskole – der vist nok var et sted for utilpassede børn. Jeg kan i hvert fald ikke huske, at der var undervisning. Jeg blev meldt til HF, som jeg ikke gennemførte, og så tog jeg nogle fag på VUC. Jeg kan huske, at lærerne aldrig havde set mig før, da jeg pludselig dukkede op til eksamen, siger Palle, som dog brillerede ved at score 13 i musik og edb alligevel.


Én mand servicerede 75 virksomheder

Mange iværksættere begynder i en garage og ender for enden af et mahognibord, som Palle har gjort det. Men det er yderst sjældent, at iværksætteren bliver i den nørdede garage i 15 år, før han rykker. Det gjorde Palle. Til gengæld er det gået stærkt, da han endelig rykkede. IT Security er gået fra 1 til 23 medarbejdere på fem år.
– Jeg er ikke businessmindet, så jeg har aldrig tænkt, at jeg ønskede en masse ansatte osv. Musik og computere er jo interesser og ikke forretning for mig. Jeg havde så travlt til sidst, at jeg ene mand servicerede 75 virksomheder. Jeg snakkede i to telefoner og sendte mails samtidig. Jeg kunne sagtens have 160 opkald i telefonen på én dag. Jeg kan huske, at min iPhone ikke kunne gengive opkaldslisten for en hel dag, så lang var den. Jeg arbejde altid, og hvis jeg ikke arbejde, ordnede jeg moms eller var ude at spille, siger Palle og fortsætter:

– Det fik mig til at tænke over, hvad jeg gerne ville. Jeg har erkendt, at det er teknikken, der hovedsageligt interesserer mig, så jeg har ansat en direktør til at stå for ledelsen og udviklingen af virksomheden. Derudover har vi jo fået alle de ansatte til at tage sig af brandslukninger og opgaver hos kunderne, og det betyder, at jeg igen kan bruge tiden på at blive nørdet og udvikle. Jeg er f.eks. lige blevet færdig med udviklingen af et stort hostingcenter og med en løsning til kunder med afdelinger i Kina. Vi har lavet et system, som sikrer, at man nu uhindret kan sende store data ud og ind af Kina. Vi gør det udenom de kinesiske myndigheders kontrol og til meget lavere pris, end der hidtil er set, siger Palle.

Man kan spare sig fattig
Tilbage i direktørens kontor fortæller Michael Bak, at mange virksomheder stadig har et lidt halvforkølet IT-set up. Også selvom de godt ved, at det er vigtigt med en professionel og strategisk holdning til det.

– Det skyldes et eller andet psykologisk med, at når noget tilsyneladende virker, så tænker vi ikke på sandsynligheden for, at det går galt samt konsekvensen. Derfor kommer det som en kæmpe overraskelse, den dag, noget så går galt. Hvis man altså ikke er heldig at få advarsler, så man kan nå at handle i tide. Det gælder f.eks. mange virksomheders backupkoncepter, der ikke er testet, og som måske består af bånd, der slet ikke kan indlæses, når det kommer til stykket, forklarer Michael Bak. Han giver et godt eksempel på, hvordan man faktisk kan spare sig fattig eller bryde vanetænkningen og rent faktisk spare penge: – En af vores kunder er tømrerfirmaet Lund & Staun, der har 70 medarbejdere og en stor forretning med masser af opgaver. Alligevel havde de lagt IT-opgaverne over på en medarbejder, hvis primære opgave var beregning af priser for kunderne. Han fik opgaven med IT, fordi han tilfældigvis var den i virksomheden, som vidste mest om det, og han stormede rundt blandt sine kollegers PC’ere – alle rykkede i ham med IT-opgaver. Da vi overtog opgaven kunne vi spare Lund & Staun for ca. 6.000 kroner om måneden; de fik en mere professionel løsning og en IT-partner, der altid er til at få fat på. Samtidig kan deres beregner nu koncentrere sig om sin hovedopgave – at beregne flere tilbud – og det har betydet, at der er kommet flere opgaver i hus, understreger Michael Bak og tilføjer:

– Der er en masse vanetænkning forbundet med IT. Man gør som man altid har gjort i stedet for at se nye muligheder.

Både besparelser og fordele
– Vi har lavet udregninger, der viser, at det kun sjældent kan betale sig at have en intern medarbejder til at stå for IT. En virksomhed kan typisk spare for ca. 4.000 – 8.000,- pr. måned ved at overdrage opgaven til IT Security. Man kan derudover spare mindst det samme beløb årligt i strøm, hvis man vælger en løsning, hvor serveren er fysisk placeret i vores hostingcenter. Denne besparelse vokser yderligere, hvis der er tale om afkøling af serverrum. Men dette er kun besparelserne. Noget andet er fordelene: Man opnår jo også omgående support uden ventetid – også under ferie og sygdom – datasikkerhed ved tyveri og brand, fleksibilitet i forhold til antal brugere, et fast driftsbudget og altid opdaterede IT-kompetencer, fordi man har direkte adgang til vores syv eksperter i supportafdelingen, understreger Michael Bak.

Fra konsumenter til prosumenter
En væsentlig årsag til væksten hos IT-security er også satsningen på web-wløsninger, der er kommet i hus med forårets overtagelse af OCC Innovation og seks medarbejdere herfra. – Der er store synergier imellem, at vi nu har samlet telefoni, web og IT-support under én paraply. Jeg er sikker på, at antallet af web shops vil stige med måske helt op til 50% de næste 2-3 år. Vi har slet ikke set toppen endnu i den udvikling, siger Morten Ellermann, der er leder af web-afdelingen hos IT Security. Han bygger sine forudsigelser på forbrugernes adfærd og købemønstre.

– Vores vaner har ændret sig markant, og de passer ikke med butikkernes stive åbnings- og lukketider. Hvis jeg er i købs-mode kl. 22 om aftenen, er det der, jeg skal ha’ mulighed for at shoppe, siger Morten. Han tror, at de web-shops, der virkelig kommer til at tjene penge, er dem, der giver kunderne indflydelse på varens design.

– Vi står over for en udvikling, hvor kunderne går fra at være konsumenter til at være prosumenter, der selv bestemmer design, farve, knapper og lynlåse på de nye jeans, de køber på nettet.

Plan om yderligere vækst
– Man bør virkelig prøve at tænke sin forretning ind over en web- shop, hvis man står med et produkt, man vil sælge og planlægger det helt store og dyre setup med ansættelse af syv sælgere, som skal køre på landevejen osv., siger Morten Ellermann. IT Security har bl.a. hjulpet Bellevue Tours med ny webshop. Trods det at shoppen kun har fungeret i halvanden måned, har den allerede hævet den såkaldte konvertering – altså antallet af besøgende, som handler – med faktor 10.

– Og det er værd at bemærke, at vi ikke har ændret på Bellevues produkter, kun på logistikken, tilgængeligheden af information, overskuelighed osv. Forbrugerne beslutter sig på sekunder, om det er et site, de gider at handle på, og i løbet af de sekunder skal vi overbevise dem, siger Morten Ellermann. Palle Ladefoged tilføjer:

– Hos IT Security er vi ligesom håndværkere, og virksomhederne er afhængige af, at systemerne virker. Hvis alt går efter planerne, får vi endnu flere kunder og opgaver, og inden for 2 år har vi mere end fordoblet omsætning og antal medarbejdere.

 

 

 

Om IT Security
Etableret i 1991
23 medarbejdere
Tilbyder web, telefoni og IT-support under ét

Ledergruppen består af:
Morten Ellermann, leder af webafdelingen (Øverst til venstre)
Erik Thimm, Salgsdirektør (Øverst til højre)
Michael Bak, adm. direktør (Nederst til venstre)
Palle Ladefoged, tekniker